Elektrifisering av samfunnet er en viktig del av den grønne omstillingen. Men når vi tenker langsiktig for miljøet, er det kritisk at de gode løsningene vi implementerer er sirkulære.
Nettopp dette har Batteriretur jobbet med i over 25 år og har senest inngått et samarbeid med nyetablerte Hydrovolt, der de skal drifte deres nyeste fabrikk som bygges i Fredrikstad. Her vil de hovedsakelig gjenvinne Li-Ion batterier fra kjøretøy og båter.
Batteriretur har satt sammen batterier fra flere ulike elbilmerker i en egen batteribank som lagrer overskuddsenergi.
– Denne banken, sammen med solceller, solfangere og termiske brønner inne på anlegget, gjør at vi er selvforsynt med netto energi på Øra – altså at vi selv står for produksjon av de drøyt 175 000 kWh vi bruker årlig, forteller Fredrik Andersen, daglig leder i Batteriretur.
– Og ikke bare det – i perioder sender vi ut og selger overskuddsenergien vår på nettet.
Batteriretur er de første til å lage verdens første batteribank laget av ulike elbilbatterier.
– Dette er en kjempeinnsats og et prakteksempel på at det private og offentlige næringsliv jobber sammen for en grønnere fremtid, sier Stine Nygaard, leder for Klimapartnere Viken.