I 2024 mottok Arendal kommune 2 millioner kroner i støtte fra Miljødirektoratet, fordelt på fem klimasats-prosjekter. Klimatiltakene spenner fra elektrisk bilpark og reduksjon av matsvinn, til miljøvennlig landbruk og jordhelse, klimavennlig massehåndtering og investering i elektrisk feiebil. Felles for dem alle er en strategisk bruk av midlene. Både til tekniske løsninger, holdningsendringer og en tydelig ambisjon om å kutte utslipp lokalt.
Hva er Klimsats?
Klimasats er en statlig støtteordning fra Miljødirektoratet for kommuner og fylkeskommuner som ønsker å gjennomføre klimatiltak. Midlene skal bidra til utslippskutt, grønn omstilling og innovasjon i offentlig sektor.
Felles prosjekt i Agder
I 2024 deltok Arendal kommune i samarbeidsprosjektet med Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og Bølgen bærekraftssenter for å sende inn søknader til klimasats-prosjekter. Et samarbeid som har gitt tydelige resultater i flere kommuner i Agder.

Tenker nytt og kutter bilparken
Klimasats-prosjektet «Systematisk omstilling og reduksjon av bilparken» ble tildelt 300 000 kr i støtte fra Miljødirektoratet i 2024, og resultatene er levert inn.
I forprosjektet har Arendal kommune gjennomført et ambisiøst forprosjekt med mål om å kutte utslipp og effektivisere bilbruken i kommunale tjenester. Målet? En mer klimavennlig, kostnadseffektiv og delt bilpark. Resultatet? En kommune som tenker nytt om mobilitet og reduserer antall kjøretøy.

Kartla hele bilparken og holdningene bak rattet
Første steg var en omfattende kartlegging: bilpark til riktige formål, kjøretøy, beredskap, ladeinfrastruktur, sparing av drift og vedlikehold, og muligheter for bildeling. Resultatet var tydelig: kommunen kunne kutte i antall kjøretøy, og noen biler måtte tilpasses etter dagens behov, som med nødvendig firehjulstrekk.
Samtidig løftet prosjektet holdninger til bildeling og samkjøring på tvers i kommunen. Kartleggingen fant også noe viktig: en litt gammeldags, men viktig tankegang i forhold til beredskap, av fossile versus elektriske kjøretøy. En utfordrende tankegang som de begynte å snu. De så at elektriske biler som nå er på markedet, dekker nesten alle segmenter. Disse gir god drahjelp i skiftet skriver prosjektleder Nils-Olav Tveite i sluttrapporten.
Elektrifisering og bildeling i praksis
- Ny leasingavtale i 2025 gjør 95–98 % av bilparken elektrisk.
- Organiserer bildeling på tvers av avdelinger. Både leide og eide biler i større grad enn før.
- Enhetslederne er villige til å legge inn hurtiglading som en del av den daglige rutinen.
- Hjemmesykepleien har hatt dialog med Kristiansand kommune om mulighetene for å erstatte flere biler med sykkel og gåturer i sentrumsnære områder. De kan da kutte 3 til 5 biler.
Erfaringer til inspirasjon for andre
Arendal anbefaler andre kommuner å starte med kartlegging, involvere ansatte tidlig og hente inspirasjon fra kommuner som har gått veien før. Se hva de har gjort både med og uten suksess.
Prosjektet avdekket at flere har eierskap til egen bilpark. For å lykkes, må man løfte blikket og se organisasjonen som en helhet. Det tar tid å samle en slik tankegang, og det tar tid for ansatte oppdager fordelene med å bruke tid på og tenke på på bildeling. Å endre tankesett og involvere både ledere og ansatte i prosessen med å dele, spare, hente inn informasjon, effektivisere og prioritere el-kjøretøy tar tid. Men det nytter! -står det i sluttrapporten.
Forankring i toppledelsen, tverrfaglig samarbeid og tydelig vektlegging av miljø- og økonomiperspektivet har vært essensielt. For Arendal kommune var det viktig å la kommuneledelsen sette føringer for sine enheter. Dette sparer tid og har vært avgjørende for fremdriften.
Nå som alle tenker litt i samme retning, ser vi viktigheten av å fortsette det vi har startet på. Gunstig for både miljø og kommunens økonomi
Prosjektleder Nils-Olav Tveite

Klimasats-prosjekter fra Arendal kommune
Klimavennlig massehåndtering: Fem områder er kartlagt og foreslått som massemottak i kommuneplanen. Målet er å redusere transportbehov og legge til rette for gjenbruk av overskuddsmasser. Tilskudd: 200 000 kr.
Miljøvennlig landbruk og fokus på jordhelse: I samarbeid med Froland kommune er det gjennomført fagsamlinger for å styrke kunnskapen om klimagassreduserende tiltak i jordbruket. Målet er å støtte gårdbrukere i å ta i bruk klimakalkulator, forbedre jordhelsen og redusere utslipp gjennom praktiske grep. Tilskudd: 150 000 kr.
Investering i elektrisk feiebil: Kommunen har investert i sin første elektriske anleggsmaskin. En feiebil som erstatter en fossedrevet feiebil med 24 tonn CO₂-utslipp årlig. EL-feiebilen fungerer som et synlig symbol på det grønne skiftet i Arendal sentrum. Tilskudd: 1 275 000 kr.
Matsvinn oppvekstsektoren, barnehagen først: Prosjektet «Barn og mat for fremtiden» har kartlagt matsvinn og innført tiltak som bedre oppbevaring, ressursbruk og nye leverandører. Kokkene og de ansatte har vært sentrale i å forankre endringene, og prosjektet fortsetter ut 2026. Tilskudd: 300 000 kr.
Se innsikt i klimasats-prosjektene til Arendal kommune hos Miljødirektoratet

Ønsker du å søke klimasats-støtte?
Kimapartnere Agder, i samarbeid med Bølgen Bærekraftsenter, ønsker å fortsette å hjelpe kommuner med å søke klimasats-midler i Agder. Ta gjerne kontakt, så hjelper vi med gratis en-til-en søknadshjelp til klimasats.
Vi hjelper deg med:
- Utvikling av ide-forslag
- Utforming av søknader
- Ferdigstillelse og innsendelse av søknader
- 5 timer per Klimapartner. (Interessert men ikke Klimapartner? Send oss en melding.)
Søknadsfrist for klimasats-midler for 2026 er 17. Desember.
Klimasats- og søknadshjelp anbefales av Ragnhild Hammer, som er seniorrådgiver for klima og miljø i Arendal kommune.
«Kom i gang med søknadene! Det er gode muligheter for støtte til gode prosjekter. Ta kontakt med kommuner som har erfaring fra Klimasats og benytt hjelpen fra Bølgen Bærekraftsenter.»
25 kommuner søkte i 2024 og fikk over 100 millioner kr i prosjektstøtte
Flere grønne løsninger fra Arendal kommune
Klimapartnere som har samarbeidet i denne artikkelen
Arendal kommune
Gå til nettside
Agder fylkeskommune
Gå til nettside

