Et år etter åpningen av fabrikkutsalget i Hannevika har Hennig-Olsen Is solgt varer for over fem millioner kroner – og nå utvider de tilbudet. Det nye utsalget, som åpnet i juli, er en helårsløsning for salg av såkalt “vrakis” – iskrem som ikke kan selges i ordinære kanaler, men som er fullt spiselig.
Vi produserer 32 millioner liter is i året, og får naturlig nok en del svinn. Fabrikkutsalget gir oss muligheten til å skape verdi av produkter som ellers ville blitt kastet
Prosjektleder og direktør for forretningsutvikling Ronny Wulff.
Fra lørdagsutsalg til helårsdestinasjon
Det opprinnelige lørdagsutsalget har hatt over 10 000 betalende kunder, og pågangen har vært stor. Det nye utsalget er en tro kopi av det historiske trehuset i Markens, der Hennig-Olsen-eventyret startet. Planene fremover inkluderer servering av kule- og softis, toaletter og en liten park med benker og musikk – alt for å gjøre utsalget til en hyggelig destinasjon for hele familien.
Økonomisk og miljømessig gevinst
I 2024 omsatte fabrikkutsalget for 2,4 millioner kroner. I 2025 er estimatet hele 5,5 millioner. Selv om det ikke finnes eksakte tall på hvor mye matsvinn som er spart gjennom utsalget, er det klart at tiltaket har stor betydning. Hennig-Olsen bruker rundt to millioner kroner årlig på å håndtere matavfall, og CO₂-avgiften på avfall gjør det ekstra kostbart å kaste mat.
Hvis vi ikke kunne ha solgt isen her, måtte vi ha kastet den. Det medfører både miljøkostnader og fraktutgifter
Administrerende direktør Paal Hennig-Olsen
Inspirasjon fra Sverige
Ideen om fabrikkutsalg kom etter et besøk hos kolleger i Sverige. Tidligere ble overskuddsvarer delt ut til ansatte, men nå får også kundene mulighet til å kjøpe dem – til glede for både miljøet og lommeboka.
