I november har 56 virksomheter delt et grønt grep på LinkedIn, og fortalt hvordan de kutter sine indirekte utslipp helt konkret. Gode klimaløsninger skal ikke holdes hemmelige – de er til for å deles!

Vi er lei av at november karakteriseres som en forbruksmåned. Black Friday-Week-Month har går amok med årlige forbruksrekorder. Vi ønsker å ta tilbake november, og å «make november green again». Og dette har vi nå gjort på LinkedIn!

Populære temaer

Blant årets grep er det noen temaer som går igjen. Flere virksomheter trekker frem temaet mat blant sine grønne grep, med fokus på kortreist mat, mindre kjøtt og å kutte matsvinn. Det er også mange som er opptatt av å bruke innkjøpsmuskelen til å kutte utslippene sine, for eksempel innkjøp av IT-utstyr med returordning og kjøpe produkter som kan gjenbrukes fremfor engangsbruk. Også i bygg og anleggsbransjen er det mange gode grep å trekke frem. Og felles for disse er at de jobber med sirkulærøkonomi. Gjennom å bruke om igjen masser, byggevarer og bygg for å holde verdier i verdikjeden.

Og denne kampanjen er til for å kunne «stjele» hverandres grønne grep – så her er det bare å lese & stjele i vei!

Virksomheter som har delt sitt grønne grep

Av de 56 virksomhetene som delte sine grønne grep er 49 med i Klimapartnere eller Næring for klima

Den grønne stafetten ble startet i november, men vi håper at den setter standard for all kommunikasjon fremover.

Vi nærmer oss nytt år og nye utslippskutt – hva med å hente inspirasjon fra årets grønne grep når du planlegger dine «klimaforsetter» for 2026?

Hilsen teamet i Klimapartnere og Næring for klima 💪💚

Klimapartnere er nå i hele Norge. Ta kontakt med ditt lokale kontor dersom du har spørsmål eller ønsker å bli partner.

Kart over klimapartner-regioner