I november har 56 virksomheter delt et grønt grep på LinkedIn, og fortalt hvordan de kutter sine indirekte utslipp helt konkret. Gode klimaløsninger skal ikke holdes hemmelige – de er til for å deles!
Vi er lei av at november karakteriseres som en forbruksmåned. Black Friday-Week-Month har går amok med årlige forbruksrekorder. Vi ønsker å ta tilbake november, og å «make november green again». Og dette har vi nå gjort på LinkedIn!

Grønt grep er en kampanje som arrangeres i november av Klimapartnere og Næring for klima. Som et motsvar på forbruksfesten november representerer med utviklingen fra Black Friday. Kampanjen oppfordrer alle virksomheter til å dele hvordan de kutter indirekte utslipp gjennom en LinkedIn-post.
Med en Grønt Grep LinkedIn-konto reposter vi alle innlegg som deles i kampanjen, og får dermed et levende oppslagsverk som er åpen for alle alltid. – Et oppslagsverk med gode tiltak for å kutte indirekte utslipp.
Litt av en gavepakke! (og du trenger ikke vente på noe black friday-tilbud, for dette er helt gratis).
Populære temaer
Blant årets grep er det noen temaer som går igjen. Flere virksomheter trekker frem temaet mat blant sine grønne grep, med fokus på kortreist mat, mindre kjøtt og å kutte matsvinn. Det er også mange som er opptatt av å bruke innkjøpsmuskelen til å kutte utslippene sine, for eksempel innkjøp av IT-utstyr med returordning og kjøpe produkter som kan gjenbrukes fremfor engangsbruk. Også i bygg og anleggsbransjen er det mange gode grep å trekke frem. Og felles for disse er at de jobber med sirkulærøkonomi. Gjennom å bruke om igjen masser, byggevarer og bygg for å holde verdier i verdikjeden.
Og denne kampanjen er til for å kunne «stjele» hverandres grønne grep – så her er det bare å lese & stjele i vei!
Virksomheter som har delt sitt grønne grep
Av de 56 virksomhetene som delte sine grønne grep er 49 med i Klimapartnere eller Næring for klima
- Antall følgere nådd: 556.720
- Antall ganger delt på nytt: 175 (3 i snitt per post)
- Antall reaksjoner: 2252 (40 i snitt per post)
- Antall kommentarer: 225 (4 i snitt per post)
- Klimapartnere Akershus
- NCCE
- Loopfront
- Agder Symbiose
- Børve Borchsenius Arkitekter AS
- Miljøfyrtårn
- SiO
- Akershus Energi
- Klimapartnere Buskerud
- Færder kommune
- Svanemerket
- Reviver
- Vesar
- Standard Norge
- Universitetet i Oslo
- Beyond Kommunikasjon
- NRK
- Norges idrettsforbund
- Sparebanken Møre
- Gurusoft
- Øyafestivalen
- Fremtind
- Norengros Kjosavik
- Agder fylkeskommune
- Werkstra
- Kristiansand kommune
- Klimaetaten i Oslo kommune
- Wurth
- Frende Forsikring
- FS Mur
- Dyreparken
- Tvedt eiendom
- Mustad Eiendom
- Lillesand Sparebank
- Hafslund
- Hennig-Olsen
- Norges skiforbund
- Fossen Utvikling AS
- Bølgen bærekraftsenter
- UiT Norges arktiske universitet
- Trøndelag fylkeskommune
- Kunnskapsbyen
- Asplan Viak
- Multiconsult
- Norengros K.J. Brusdal
- Telemark fylkeskommune
- Braathen Landskapsentreprenør AS
- Tom Wilhelmsen AS
- Massebalanse Norge AS
- ASKO Agder
- Vestfold Fylkeskommune
- Næring for klima
- Klimapartnere

Den grønne stafetten ble startet i november, men vi håper at den setter standard for all kommunikasjon fremover.
Vi nærmer oss nytt år og nye utslippskutt – hva med å hente inspirasjon fra årets grønne grep når du planlegger dine «klimaforsetter» for 2026?
Hilsen teamet i Klimapartnere og Næring for klima 💪💚