Med investeringer i el-, biogass- og hydrogenlastebiler, eget hydrogenanlegg og en tydelig satsing på medarbeiderne, går ASKO Midt-Norge foran i det grønne skiftet. Målet er at all transport skal være utslippsfri i løpet av 2026.
– Vi har eiere som var tidlig ute og som tar samfunnsansvaret og bærekraftsarbeidet på alvor.
Det forteller Jørn Arvid Endresen, direktør i ASKO Midt-Norge. Selskapet er ett av 13 regionale ASKO-selskap som sørger for dagligvareforsyning til NorgesGruppens kjeder og serveringsmarkedet. Med ansvar for hele vareflyten – fra produsent til kunde – og med 1800 kunder fra Røros i sør til Steigen i nord, er de en av Trøndelags største aktører innen logistikk og transport.
Allerede i 2006 satte eierne i ASKO og NorgesGruppen seg mål om at alle nye lastebiler skulle ha lavere utslipp. Tre år senere rullet verdens første distribusjonsbil på bioetanol ut på norske veier. Siden da har selskapet vært en tydelig pådriver for bærekraft og kan kalles en pioner i det grønne skiftet.

Jørn Arvid Endresen har vært direktør i ASKO Midt-Norge siden 2012. Selskapet heier på alle som tar initiativ i det grønne skiftet – store som små.
Egen hydrogenstasjon på Tiller
Et av de viktigste satsningsområdene er overgangen til fossilfri transport. ASKO har mål om å nå 100 prosent fossilfri transport i løpet av 2026. For å lykkes må både elektriske lastebiler, biogass og hydrogen tas i bruk.
– I dag har vi 16 utslippsfrie lastebiler: én på hydrogen, fire på biogass og elleve elektriske. I tillegg venter vi på tre nye hydrogenbiler, to på biogass og fem elektriske. Hvis vi får dem på plass i år vil halvparten av bilparken vår være utslippsfri, forklarer Endresen.
Hvorfor er dette viktig?
21 prosent av trønderske klimagassutslipp kommer fra veitrafikken. Mens utslippene fra personbiler er omtrent halvert siden 2009, fortsetter utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler å øke (Trøndelag i tall).
Reduserte utslipp fra transportsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål, og regjeringen peker på avkarbonisering av tungbilparken som et av de viktigste tiltakene for å kutte klimagassutslipp i ikke-kvotepliktig sektor (Regjeringen).
Veien mot målet har ikke vært uten hindringer og leveranseproblemer med batterier har forsinket framdriften.
– Det ble bygd en batterifabrikk i Sverige, som nå er lagt på is på grunn av økonomiske utfordringer. Det er også snakk om en europeisk fabrikk som skal kunne konkurrere med Kina, men slike investeringer tar tid, sier han.
Som et ledd i å nå nullutslippsmålet åpnet ASKO Midt-Norge i 2017 sitt eget produksjonsanlegg for hydrogen – det eneste i Trøndelag. Produksjonen drives av strøm fra selskapets 9000 kvadratmeter med solceller på taket.
Det store leveringsområdet byr også på noen utfordringer. El-lastebiler har en rekkevidde på 200-300 km, mens ASKO leverer varer opptil 800 km unna.
– Vi prøver å lade mest mulig hjemme, der det er billigst og enklest. Men på lengre ruter må vi bruke ekstern ladekapasitet. I dag går det, men vi er usikre på energitilgangen framover. Kraftleverandørene peker allerede på dette som en utfordring, sier Endresen.
Biogass- og hydrogenlastebiler gir andre muligheter. Med en rekkevidde på mellom 600 og 1000 km kan de håndtere lengre transportstrekninger, og er derfor et viktig supplement til el-lastebilene.

Tidlig ute med ny teknologi
Målet om å være fossilfri på transport innen 2026 ble satt allerede i 2014. Men mens ASKO hadde ambisjonene klare, var ikke teknologien på plass.
– Vi har måttet pushe lastebilprodusentene. Normalt tar det sju år fra det besluttes å utvikle en bil, til den står ferdig. Vi ønsket å korte prosessen ned til tre, forteller Endresen.
Selskapet er opptatt av å komme tidlig inn i prosessene. ASKO er nå en av åtte pilotpartnere som samarbeider tett med lastebilprodusenten Scania om utvikling av nye biler.
Endresen forteller at selskapet har eiere som ønsker å være framme i skoa, investere i og ta i bruk ny teknologi. Å være tidlig ute innebærer også å være villig til å risiko.
– Av ti prosjekter kan halvparten feile, mens de andre lykkes. Det er en del av pakken, sier han.
Satser på mennesker og mangfold
For ASKO handler bærekraft også om folkene som jobber der. Medarbeiderne er den største styrken, og Endresen er opptatt av å legge til rette for et mangfoldig arbeidsmiljø.
– Det er viktig at medarbeiderne får muligheter til å utvikle seg, både faglig og personlig. Derfor satser vi på kompetanseutvikling gjennom ASKO-skolen. Det bidrar til at vi klarer å beholde og tiltrekke oss flinke folk, sier Endresen.
ASKO Midt-Norge tar inn rundt 15 lærlinger årlig og tilbyr ti praksisplasser til personer som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet. I tillegg arbeider selskapet aktivt for å øke kvinneandelen i en mannsdominert bransje.
– I dag ligger vi på mellom 25 og 30 prosent kvinner, men vi ønsker flere. Vi har startet på ledernivå, der tre kvinner nå sitter i ledergruppa. Framover blir det viktig å få flere kvinner også blant teamledere og i resten av organisasjonen. Vi får et rikere mangfold med en bedre miks, sier han.
Klimapartnere gir nye impulser
Klimapartnere er det første nettverket ASKO Midt-Norge knytter seg til. Endresen forteller at de fikk mulighet til å delta på en samling før de ble partnere.
– Vi syntes det var et veldig bra miljø. Særlig miksen av partnere – akademia, private, offentlige og store og små virksomheter – gjør at det er et interessant partnerskap å være en del av.
Gjennom partnerskapet får de nye impulser og faglig påfyll.
– Vi lærer mye av å være med, samtidig som vi også har erfaringer og kunnskap å dele. Ikke alle har en stor eier i ryggen som oss og partnerne må tilpasse tiltakene etter egen økonomi. Men vi heier på alle som tar store og små initiativ for det grønne skiftet.
Investeringer som gir konkurransekraft
Totalt har selskapet investert rundt 50 millioner kroner i bilparken og hydrogenanlegget. To faktorer har vært avgjørende for å lykkes, mener Endresen:
– Støtteordningene hos ENOVA har vært viktige for at vi har kommet langt i overgangen til utslippsfri transport. I tillegg har vi eiere som investerer i gode prosjekter for framtida og som bruker mye av overskuddet tilbake i selskapet.
ASKO har ambisjon om å være kundens førstevalg og bærekraftsarbeidet er med på å gi et godt omdømme. Det er også et sterkt kort i kampen om nye medarbeidere. Spesielt ungdom setter dette høyt:
– Vi har mange studenter som jobber hos oss og omtrent 50 sommervikarer. Nesten alle nevner bærekraftsarbeidet som en av grunnene til at de søker seg til oss. Det er gledelig, avslutter Endresen.
Fakta om selskapet:
- Navn: Asko Midt-Norge
- Bransje: logistikk og vareforsyning
- Antall ansatte: 373
- Beliggenhet: Tiller i Trondheim
- Kontaktinformasjon: https://asko.no/kontakt-oss/vare-asko-selskap/asko-midt-norge-as/
