Elektrisk drosje? Det er Østfold, det!

Choli Ali, drosjesjåfør for Taxisentralen i Østfold

Tekst/Foto: Hulda Tronstad

Elektrisk drosje i by og tettbygde strøk er det etter hvert blitt en god del av. Men hva med den norske landsbygda? Eller områder med tettbygde strøk med store omland der det er stor avstand mellom husene og dermed kundene?

Dette prosjektet fra Fossilfri 2030 i Østfold som tar høyde for å teste ut akkurat det. Som første prosjekt i Norge, støttet av regjeringens Klimasatsmidler.

– Vi har tro på elektriske drosjer. Men vi MÅ teste det ut ordentlig før vi går «all in» for dette, sier Wegar Glad Hauge. Han er primus motor for prosjektet med elektriske drosjer i Taxisentralen i Fredrikstad/Sarpsborg.

Flere elbiler testet

Først ut var en Jaguar I-pace, og neste elbil ut var en Kia e-niro.  Her får erfarne sjåfører teste elbil i drift for første gang. Hva er lett og hva er vanskelig? Hvordan er rekkevidden og hvordan fungerer driften generelt? Normallading og hurtiglading – når er det best og når må man? Lader bilene slik de er lovet? Mange spørsmål er dukket opp underveis, og en del svar er kommet.

Skal man kun frakte personer, kan mange elbiler egne seg. Men da må man også ha biler i beredskap som kan da de bestillingene der det kreves mer av bilen. En utfordring for Taxisentralen har vært kravene fra helsetransporten, både på bagasjeplass og tilgjengelighet.

– I prosjektperioden har Pasientreiser vært fleksible med tanke på at vi har en elbil på testing, påpeker Glad Hauge.

Klimapartnere er nå i hele Norge. Ta kontakt med ditt lokale kontor dersom du har spørsmål eller ønsker å bli partner.

Kart over klimapartner-regioner