24 representanter fra politikk og næringsliv møttes til rundebordsmøte på Vestlandshuset 23. juni – og gikk derfra med en felles erklæring: Vi forplikter oss til å samarbeide for karbonfangst på Bergens største utslippspunkt.
I revidert nasjonalbudsjett bevilget regjeringen en ekstra milliard kroner til karbonfangstanlegg i Norge. Det er en historisk mulighet – men midlene er ikke øremerket Bergen. Flere andre norske byer står klare for å sikre seg disse pengene.
Da blir det avgjørende at Bergen står samlet og jobber godt og effektivt med å sikre disse midlene til byen. Med dette som bakgrunn tok Klimapartnere Vestland og Grøn Region Vestland initiativ til et rundebordsmøte på Vestlandshuset. På kort varsel stilte ledelsen for noen av regionens viktigste aktører fra politikk og næringsliv opp, og feiret mulighetene med kake til frokost.

Langs veggen, fra v.: Vidar Totland, Grøn region Vestland, Morten Børslid, seksjonssjef Byrådsavdeling for byutvikling, Bergen kommune, Sølve Dag Sondbø, seksjonsleder Grøn Næringsinfrastruktur, Vestland fylkeskommune.
– Det er inspirerende at så mange stiller opp for å støtte dette prosjektet, sier Renate Nedregård, leder i Klimapartnere Vestland. – Her er tydelig det engasjement og vilje til å samarbeide, og det er en viktig forutsetning for å lykkes.

Sammen om karbonfangst i Bergen, var budskapet som ble feiret denne dagen.

Bergens største punktutslipp
BIRs planlagte CCS-anlegg i Rådalen er et av de mest modne og gjennomførbare karbonfangstprosjektene i Norge. Anlegget vil fange CO₂ direkte fra avfallsforbrenning – Bergens største punktutslipp og regionens sjette største. Karbonfangst i Rådalen har derfor vært vurdert som det viktigste enkelttiltaket for å redusere utslippene betydelig, med en fangst på om lag 100 000–130 000 tonn CO₂ årlig, ifølge BIR. Her vil tiltak virkelig monne.
Vestland som pådriver
Fylkesvaraordfører Stian Opedal Davies ønsket velkommen på vegne av Vestland fylkeskommune, og understreket hvor viktig dette prosjektet er for økt konkurransekraft i hele regionen.
– Lykkes vi med karbonfangst i Rådalen, vil vi i tillegg til å kutte betydelige utslipp, også skape fremtidens arbeidsplasser og bidra til å sikre velferdsstaten videre.

Nytt håp
Konsernsjef i BIR, Borghild Lekve, takket stortingsrepresentant Marthe Hammer (SV) og Frøya Skjold Sjursæther (MDG) for at de har bidratt til å få på plass ekstra midler til karbonfangst i revidert nasjonalbudsjett.
– Det gir nytt håp for prosjekter som vårt i Rådalen, sier Lekve.
– Samtidig er dette bare starten. Skal vi lykkes, må næringsliv, kommuner, fylkeskommune, stat og organisasjoner trekke i samme retning.

SAMMEN OM KARBONFANGST I BERGEN:
Bergen kommune stilte med både avgående byrådsleder Christine Meyer (H) og påtroppende byrådsleder Chris Jørgen Rødland (H) – begge samstemmige i sin støtte til prosjektet. Ordfører i Øygarden, Tom Georg Indrevik (H), understreket at anlegget vil gi viktige ringvirkninger for næringslivet i hele regionen.
(f.v:) Monica Mæland. adm. dir. i Bergen Næringsråd, Chris Jørgen Rødland, Christine Meyer og Tom Georg Indrevik.
– Ikke bare vil dette kutte utslipp. Det vil også være en viktig driver for grønn omstilling og næringsutvikling i hele Vestland-regionen, sier Renate Nedregård i Klimapartnere Vestland.
Men det er fremdeles hindringer som må overkommes før prosjektet kan realiseres.
Det må sikres både finansiering, areal til selve anlegget, og gode løsninger for transport av CO₂ til undersjøisk lagring i Øygarden. Alt dette krever et omfattende samarbeid, minner Borghild Lekve, konsernsjef i BIR de fremmøtte om.
– Derfor er vi svært glade for initiativet fra Klimapartnere Vestland og Grøn region Vestland, som har samlet sentrale aktører rundt denne felles erklæringen om å samarbeide for å realisere karbonfangst ved Bergens største utslippspunkt.
Felles erklæring om forpliktelse
Møtet resulterte i en felles erklæring som alle deltakerne sluttet seg til:
«Vi forplikter oss til å samarbeide for karbonfangst på Bergens største utslippspunkt.»

