Avfallsbransjen er en nøkkelaktør i overgangen til en sirkulær økonomi. Som Klimapartner har Avfall Sør tatt store steg for å redusere restavfall, kutte utslipp og utvikle nye løsninger for fremtidens avfallshåndtering.
Målrettet innsats gir resultater
Dette var teamet for når regionleder Trygve Wigtil Skarpeteig deltok på et hybrid partnerbesøk. Avfall Sør har de siste årene jobbet systematisk for å redusere mengden restavfall og øke materialgjenvinningen for husholdningsavfallet. Med bakgrunn i innføringen av ny avfallsforskrift med tallfestede krav til utsortering, og økt CO2-avgift på forbrenning av restavfall, økte selskapet prisen på tømming av standard restavfallsdunk fra 42 til 100 kroner hver gang dunken settes ut. Dette har gitt tydelige resultater: Foreløpige tall viser en nedgang på over 10 % i mengden restavfall fra innsamling.

F.V Trygve Wigtil Skarpeteig, regionleder Klimaaprtnere Agder, Gunn Spikkeland Hansen, rådgiver Avfall Sør. Kirsten Leidal, rådgiver Avfall Sør
– Vi ser at økonomiske insentiver kombinert med tydelig informasjon gir effekt
Gunn Spikkeland Hansen, rådgiver i Avfall Sør.
Utvikler ny bransjestandard
Sammen med blant annet Klimapartnere BIR i Vestland har Avfall Sør utviklet en helt ny veileder for klimagassregnskap for avfallsbransjen. Dette arbeidet bidrar til å rydde i begreper og synliggjøre hva bransjen bør inkludere i rapporteringen i henhold til GHG-protokollen, samt hvordan den kan synliggjøre klimagevinster fra avfallshåndteringen. Les hele veilederen her
Fossilfri drift allerede i 2026
Klimapartnere utfordrer alle partnere til å bli fossilfrie innen 2030. Avfall Sør gjør et godt hopp på veien til å nå dette målet allerede høsten 2026. Selskapet har fått levert og tester nå sin første fullverdige elektriske hjullaster, og fikk i 2024 støtte fra Miljødirektoratet på 12 millioner kroner for å stille krav om at 50 % av renovasjonskjøretøyene skal være nullutslipps- eller biogasskjøretøy. Nå viser det seg at leverandøren kan levere bortimot 100 % fossilfritt til daglig drift.
Det vil kun være et par firehjulstrekkere på diesel, resten går på fornybart
Gunn Spikkeland Hansen, rådgiver Avfall Sør
Alle biler i daglig drift skal være byttet ut, og da altså hovedsakelig til biogass eller elektrisitet, når ny kontrakt starter 1. september 2026. Dette gir store klimagevinster og viser at det er mulig å kutte utslipp raskt med riktige tiltak og samarbeid.
Det sies at man overvurderer hvor mye man kan gjennomføre på et år, og undervurderer hva man kan få til på ti. Avfall Sør har jobbet strukturert over tid, og det er inspirerende å se at de lykkes med å nå mange av sine ambisiøse mål for utslippskutt og grønn omstilling. De går foran i sin bransje og er gode på å dele sine løsninger.
Trygve Wigtil Skarpeteig, regionleder Klimapartnere Agder
