For å nå målet om fossilfri transport innen 2026 satser ASKO Midt-Norge på hydrogen. De lange strekningene fra Røros til Steigen krever rekkevidde – og det får de med hydrogenlastebiler drevet av solenergi fra eget anlegg.
Allerede i 2017 åpnet ASKO Midt-Norge et lokalt produksjonsanlegg for hydrogen ved sitt lager på Tiller i Trondheim. Her produseres hydrogen ved hjelp av egenprodusert, fornybar energi. På lagerets tak er det installert rundt 9 000 m² solcellepaneler som årlig genererer om lag 1 GWh strøm. Det tilsvarer årsforbruket til omtrent 60 eneboliger.
Hvorfor er dette viktig?
Veitrafikk sto for om lag 17 prosent av Norges samlede klimagassutslipp i 2024 (SSB). Utslippene fra godstransport står for en tredel av de totale utslippene fra veitrafikken (Enova).
Å gjøre godstransporten utslippsfri er derfor et av de viktigste klimatiltakene i sektoren. Hydrogen peker seg ut som en viktig løsning for langtransport, da det gir lang rekkevidde. For å lykkes krever det betydelige investeringer og videre utbygging av infrastruktur.
Slik fungerer teknologien
Strømmen fra solcellene brukes til elektrolyse, en prosess som spalter rent vann til hydrogen og oksygen, helt uten utslipp av CO₂. Hydrogenet fylles på tanken til kjøretøyet, hvor det produserer strøm i et lite «kraftverk» kjøretøyet frakter med seg – dette kalles ei brenselcelle. Brenselcella leverer strøm til bilens elektriske motor, og det er denne som driver kjøretøyet fram.

ASKO kombinerer teknologier: det er ikke et mål å benytte hydrogen som drivstoff til all distribusjon. Elektriske lastebiler benyttes til bynær distribusjon, mens hydrogendrevne kjøretøy dekker de lengre rutene. En elektrisk lastebil har typisk en rekkevidde på 200-300 km, mens hydrogenlastebilene kan kjøre mellom 600 og 1000 km på én fylling.

Intern bruk av hydrogen
Hydrogen brukes også internt hos ASKO Midt-Norge, både til trucker og til privatbiler for ansatte. Truckene fylles på bare to minutter, mot opptil åtte timer for elektrisk lading, og kan deretter operere i inntil 14 timer. At ansatte kan fylle hydrogen på jobb, gjør det mulig å eie hydrogenbil til tross for manglende fyllestasjoner i regionen. Samtidig bidrar dette til å skape grunnlag for videre utbygging av infrastrukturen, som er avgjørende for at hydrogen skal kunne tas i bruk i større skala.